Celem każdego dewelopera i zarządcy nieruchomości jest zrozumienie i jak najlepsze zaspokojenie potrzeb najemców, co w efekcie ma przełożyć się na zwiększenie zysków z wynajmu.
Pod pojęciem “najemca powierzchni biurowej” kryje się nie tylko organizacja opłacająca czynsz właścicielowi budynku, ale również zatrudnieni w niej pracownicy. Okazało się bowiem, że zmiany na rynku pracy doprowadziły do sytuacji, gdzie lokalizacja i standard biurowca może być czynnikiem decydującym o podjęciu lub nie pracy w danej firmie.
Współczesny pracownik (pochodzący z grupy millenialsów lub pokolenia Z) jest stworzeniem bardzo wybrednym. Przyciąga go start-upowa wizja służbowego otoczenia – nowoczesne biuro z osobnymi pomieszczeniami do pracy indywidualnej, grupowej, czy spotkań z klientami, miejscami do relaksu i ćwiczeń fizycznych, bibliotekami itp. Oczekuje elastycznego stylu pracy – w dowolnych godzinach, dowolnym miejscu w biurze oraz możliwością wykonywania części obowiązków zdalnie. Z drugiej strony chciałby, aby jego przestrzeń robocza była jak najlepiej dopasowana do indywidualnych potrzeb.
Wydaje się, że połączenie tak wyśrubowanych i wzajemnie wykluczających się wymogów jest niemożliwe, jednak na rynku nieruchomości pojawiły się już pierwsze zaawansowane technologicznie rozwiązania tego zagadnienia. Przykładem może być nowoczesny wieżowiec The Edge w Amsterdamie, którego najemcy mogą korzystać ze zintegrowanego systemu zarządzania powierzchnią biurową, na którą składa się centralne oprogramowanie zarządzające budynkiem i połączone z nim aplikacje na smartfony pracowników.
Za pomocą aplikacji pracownik może zdalnie zarezerwować wybrane stanowisko pracy, salę konferencyjną lub miejsce parkingowe. Aplikacja przypomni o zbliżającym się spotkaniu, poinformuje o przybyciu gościa, a następnie zaproponuje optymalną trasę do wybranego pomieszczenia. Ponadto za jej pomocą pracownicy mogą śledzić swoje postępy w firmowej siłowni oraz skonfigurować ulubioną kawę w bufecie.
Oprogramowanie potrafi dobrać stanowisko pracy do indywidualnych preferencji użytkowników oraz umożliwia samodzielną regulację warunków otoczenia – natężenia oświetlenia oraz temperatury i wilgotności powietrza. W przyszłości aplikacja będzie potrafiła sterować biurkiem z regulowaną wysokością, automatycznie dostosowując ją do wzrostu pracownika. System czujników będzie na bieżąco monitorować aktualną pozycję użytkownika i sugerować jej zmianę w odpowiednim momencie lub wręcz wyśle pracownika na krótką przerwę na ćwiczenia fizyczne.
Największą zaletą zintegrowanych systemów zarządzania powierzchnią biurową jest to, że zostały zaprojektowane z myślą o korzyściach zarówno dla najemców, jak i pracowników. Z jednej strony dbają o ergonomię pracy (dzięki czemu staje się mniej męcząca i bardziej wydajna), a z drugiej pomaga wygenerować w przedsiębiorstwie spore oszczędności. W nowoczesnych korporacjach rotacja pracowników w ciągu dnia jest tak duża, że tradycyjnie rozumiane biurko przypisane tylko do jednej osoby odchodzi do lamusa. Innymi słowy, firma może zainstalować mniej stanowisk pracy niż ma pracowników, jednak musi posiadać wówczas wspomniany w tytule system zarządzania przestrzenią biurową.
Oczywiście zintegrowane systemy mają swoją cenę. Co nie oznacza, że powinno się rezygnować z ergonomicznego miejsca pracy. Biurka z regulacją wysokości nie muszą być drogie. W sklepie mebledobiura.pl można znaleźć bogatą gamę biurek o różnorodnych parametrach i w pełnej rozciągłości cenowej. Ergonomiczne miejsce pracy przy biurku to szczególnie ważne miejsce dla zdrowia osoby pracującej w pozycji siedzącej przez 8 godzin dziennie.